• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Jämka på skatten - få mer pengar varje månad?

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Hur mkt ränteutgifter bedömer du för 2020? Ta 30 % av dem och dela på antalet kvarvarande månader (5 eller 4), så får du ditt belopp per månad... blir väl ändå några tusen?
Tack för utförligt svar! Har aldrig förstått att man kan räkna så.

I mitt fall skulle de bli ca 3500-4000kr/månaden isåfall. Vilket skulle göra stor skillnad varje månad.
Ska ansöka om jämkning till nästa år då jag kommer ligga på ganska lika ränteutgifter som detta år!
Tack för tips :folded:
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Tack för utförligt svar! Har aldrig förstått att man kan räkna så.

I mitt fall skulle de bli ca 3500-4000kr/månaden isåfall. Vilket skulle göra stor skillnad varje månad.
Ska ansöka om jämkning till nästa år då jag kommer ligga på ganska lika ränteutgifter som detta år!
Tack för tips :folded:
Jag kör så att jag väntar till maj , kämpar lite mer från januari till april och sedan ansöker .. för då blir det mer per månad resten av året :) då lever man betydligt bättre :)
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Dum fråga kanske - men att ansöka om jämkning är det bara en god idé om man inte har skuldsanering?
Eller är det en god idé att göra det när man har skusan?
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 680
Mottagna reaktioner
1 706
Poäng
1 177
Dum fråga kanske - men att ansöka om jämkning är det bara en god idé om man inte har skuldsanering?
Eller är det en god idé att göra det när man har skusan?
Det är ingen bra idé när du har sanering då du inte betalar så mycket räntor, om några överhuvudtaget
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 869
Mottagna reaktioner
1 865
Poäng
1 277
Tack då vet jag ... tänkte att jag betalar räntor trots skusan. Lite snurrigt allt det där :) Men, som sagt tack för svar.
Om du betalar räntor beror ju på hur stor del av skulderna du kommer att ha betalat och hur stor andel av skulderna som är kapital och hur stor andel som är räntor. Kapitalskulden betas oftast av först, sedan ränteskulden. Så eventuellt sista året om du betalar av en stor del av skulderna och hinner gå in på ränteskulderna.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Jag kör så att jag väntar till maj , kämpar lite mer från januari till april och sedan ansöker .. för då blir det mer per månad resten av året :) då lever man betydligt bättre :)
Det är ju faktiskt väldigt smart.
Egentligen har jag inte jätte behov av att jämka för vi överlever ändå varje månad. Det är mitt tålamod som spökar när jag använder mig av snöbollsmetoden. Vill så mycket mer än vi klarar av i dagsläget.
Så hade vi fått in lite mer i månaden genom att jämka hade de förmodligen gått snabbare, men ja kommer nog ändå inte vara nöjd :facejoy:
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Det är ju faktiskt väldigt smart.
Egentligen har jag inte jätte behov av att jämka för vi överlever ändå varje månad. Det är mitt tålamod som spökar när jag använder mig av snöbollsmetoden. Vill så mycket mer än vi klarar av i dagsläget.
Så hade vi fått in lite mer i månaden genom att jämka hade de förmodligen gått snabbare, men ja kommer nog ändå inte vara nöjd :facejoy:
Haha jag förstår dig , har idag löneutmätning och känner själv nu när skulderna minskar så vill man betala in mer på varje skuld så det går snabbare :) men har du mycket ränteutgifter så får du ju ner skulderna rejält varje månad med jämkning och det går ju snabbare :)
 

Nomerosa

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
3 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
19
Poäng
72
Men ser inte lönekontoret eller förstår att man antagligen har ”mkt lån” ifall man skulle lämna in en jämkning? eller kan det finnas andra uppgifter som gör att man jämkar?

Blir det någon förändring på ens bolåneavi? Eller blir banken inte ens inblandad om man jämkar?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 869
Mottagna reaktioner
1 865
Poäng
1 277
Men ser inte lönekontoret eller förstår att man antagligen har ”mkt lån” ifall man skulle lämna in en jämkning? eller kan det finnas andra uppgifter som gör att man jämkar?

Blir det någon förändring på ens bolåneavi? Eller blir banken inte ens inblandad om man jämkar?
Banken är inte inblandad.
Man kan jämka för stora resekostnader, dubbel bosättning mm. Jag minskade tex min bruttolön i storleksordningen 100000 kr förra året pga dubbel bosättning och resor.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp